Tuesday, June 22, 2010

senyum ;)

SaLam..


ogenki desuka?? well, i'm suppoz to write, finish my internship report tonite.but, SERIOUSLY, i have no idea wat to write, to bebel (ok, alasan MALAS nak wat report) :P


anyway, just a lil reminder here.. have u ever realized wut eva u do(emotionally esp), u r actually influencing people around u?ok, lets say, if u smile, to anyone, even makcik tepi jalan yang tengah masam muka pon, surely she'll smile back at u.. unless die betul-betul marah laaa, sampai nak tarik bibir meleret ke pipi sikit pon payah..


so, vice versa.. kalo tengah marah tuh, better control not to burst it out to other innocent people surround u..kang tak pasal-pasal je orang len tuh, burst kat other innocent people.. tak ke 1 kampung dah jadi emosi semacam sebab awak sorang je? isk.isk.isk... *geleng kapla*


ok, sebenarnya, nak sampaikan, senyumlah walau apa pon keadaan.. guess its the best cure..


lets take the best example, Rasulullah SAW walaupun dalam keadaan marah, tetap senyum kat orang yang tak disukai. Imam Bukhari dalam rekodnya ada disebutkan bahawa Saiditina Aisyah berkata:


“Ada seorang lelaki yang meminta izin untuk bertemu dengan Rasulullah SAW. Ketika Baginda melihat orang itu dari jauh, maka Baginda bersabda: Dia adalah seburuk-buruk saudara dan anak dalam kerabat. Namun ketika orang (Uyainah) itu sudah duduk, Baginda memberikan senyuman di wajah dan menerima dengan baik hati kedatangan orang itu. Ketika orang itu sudah pergi, Aisyah berkata kepada Rasulullah SAW: Wahai Rasulullah, ketika kau melihat orang itu tadi dari jauh engkau berkata begini dan begitu. Tapi kemudian engkau berwajah ceria setelah berada di hadapannya dan menerima kedatangannya dengan baik hati. Kemudian Rasulullah bersabda: Wahai Aisyah, bilakah engkau melihatku berbuat tidak baik?”

& Imam al-Khataby ketika mensyarahkan hadis itu berkata;


“Hadis ini dilihat dari sudut adab dan ilmu. Ucapan Rasulullah SAW mengenai diri Uyainah sesuatu gambaran yang tidak disukainya secara jelas disebut Ghibah. Ghibah berlaku di antara sebahagian orang dari umat Islam terhadap sebahagian yang lain. Namun, perlakuan Baginda adalah menjelaskan dan mengungkapkannya dalam bentuk nasihat dan kasih sayang terhadap umatnya. Kerana Baginda sudah dianugerahi sifat kemurahan hati dan akhlak yang baik, maka Baginda memperlihatkan wajah berseri dan tidak menghadapi kesukaran berhadapan orang tidak disukainya. Baginda bertindak sebegitu supaya umat Islam meniru perbuatan Baginda, supaya dapat dihindari keburukan yang boleh menimpa umatnya dan mereka boleh selamat daripada kejahatan dan tipu daya."


senyuman tuh kan penyejuk hati?
so, senyumlaaaaa.. ;)





ja~Neee~~~

No comments: